Sotamuseon perustamispyyntö vuodelta 1929. Kuva Puolustusvoimat.

Sotamuseon vaiheet ulottuvat vuoteen 1929. Museo perustettiin alunperin tallettamaan ja esittelemään Suomen vapaussodan esineistöä ja tapahtumia.

Perustaminen ja sotavuodet

Esitys Sotamuseon perustamiseksi annettiin 25.11.1929, ja Helsingissä Liisankatu 1:ssä Sota-arkiston kellaritiloissa sijainneen museon avajaiset pidettiin 18.10.1930.

Vuonna 1933 Sotamuseo siirrettiin Suomenlinnaan Kustaanmiekalla sijaitsevaan Carpelanin kasarmiin toimiston jäädessä kantakaupunkiin.

Sotavuodet 1939–44 merkitsivät supistuksia normaaliin museotoimintaan: esineistöä siirrettiin varastoon ja museo suljettiin yleisöltä. Toisaalta museon esinekokoelmat karttuivat huomattavasti aktiivisen keruutoiminnan ja lahjoitusten ansiosta. Jatkosodan aikaisten Helsingin suurpommitusten takia museon toimisto siirrettiin maaseudulle helmi–lokakuun 1944 väliseksi ajaksi.

Sotamuseon näyttely 1930-luvulla Suomenlinnassa. Kuva Puolustusvoimat.

Sotamuseo Maurinkatu 1:ssä

Ensimmäisinä rauhanvuosina sotamuseolla ei ollut näyttelytiloja. Museon laivastokokoelma saatiin näytteille Carpelanin kasarmiin vuonna 1948, ja samana vuonna avattiin Kustaanmiekalla sijaitsevassa 1700-luvun ruutikellarissa rannikkotykistön historiaa esittelevä näyttely.

Vuonna 1949 Sotamuseo sai jälleen tilat Helsingin kantakaupungista. Uusitut ja kunnostetut näyttelytilat Kruununhaassa Maurinkatu 1:ssä avattiin yleisölle kokonaisuudessaan vasta keväällä 1962. Perusnäyttelyn painopiste oli vuoden 1881 asevelvollisuuslain jälkeisessä ajassa Kansallismuseon vastatessa vanhempaan aikaan liittyvistä sotahistoriallisista kokoelmista. Maurinkatu 1:n tiloissa oli Sotamuseon näyttelyitä vuoteen 2009 asti.

Lisätilaa Liisankatu 1:stä – ja lopullinen luopuminen Kruununhaan tiloista

Maanpuolustuskorkeakoulun siirryttyä Santahaminaan Liisankatu 1:stä 1990-luvun lopulla tilat vapautuivat Sotamuseon käyttöön. Tiloissa oli vuoden 1999 talvisodan 60-vuotisnäyttelyn jälkeen mm. jatkosotaa sekä Puolustusvoimien 90-vuotista historiaa esittelevät suuret erikoisnäyttelyt, talvisodan 70-vuotisnäyttely sekä useita pienempiä vaihtuvia näyttelyitä. Viimeiseksi Liisankatu 1:ssä oli Sotamuseon perusnäyttely Hakkapeliitoista rauhanturvaajiin.Tilojen huonon kunnon vuoksi näyttely suljettiin 1.5.2016. Tämän jälkeen näyttelyt siirtyivät Suomenlinnaan muiden toimintojen jäädessä Maurinkatu 1:een.

Sotamuseo siirtyi lopullisesti pois Kruununhaasta, kun Maurinkadun vuokrasopimus päättyi joulukuussa 2019. Samalla päättyi myös yksi aikakausi entisissä sotilaskasarmeissa. Sotamuseon entiset tilat Liisan- ja Maurinkadulla ovat osa suomalaista sotahistoriaa. Arkkitehti Evert Lagerspetzin piirtämiin tiilikasarmeihin vuodelta 1883 oli majoittuneena 1. Uudenmaan tarkk´ampujapataljoona, osa Suomen omaa sotaväkeä, jonka emämaa Venäjä lakkautti 1900-luvun alussa. Tiloissa on sijainnut myös mm. Sota-arkisto ja Sotakorkeakoulu.